HU RO EN
Reuniunea de Trabant

A XI.-a reuninune din Transilvania al autovehiculelor din Europa de Est - Reuniunea de Trabant

Intre 29 iunie-02 iulie va avea loc editia a 11-a a reuniunii automobilelor din Europa de Est, la Zetea Sub Cetate, in Campingul si Pensiunea Zetavar, cunoscuta si dupa „numele de fata": Reuniunea masinilor Trabant si Wartburg, care este unul dintre cele mai mari evenimente de acest tip. Acesta este de fapt nu doar paradisul obsedatilor de vehiculele veterane Trabant si Wartburg, sunt asteptati si proprietarii masinilor Dacia, Lada, Skoda, Barkas si toti cei care poseda un automobil din Europa de Est vechi dar functional.

Conform experientei din anii anteriori, la eveniment, in decursul celor patru zile, participa aproape o suta de automobilisti, ne-au informat administratorii Clubului Trabant, din Odorheiu Secuiesc Bordas Imre si Tokos Tamas. Primele doua zile vor avea un program mai lejer, ceea ce este o noutate, vinerea este destinata concursului de gatit gulas , adica de tocanita de cartofi cu carnati.

Sambata, la Odorheiu Secuiesc putem admira autovehiculele sofisticate, cu care am circulat si noi cu cateva decenii in urma. Organizatorii estimeaza inceperea paradei in jurul orei 12, deoarece :„Acest lucru depinde de politie, si nu in functie de ceea ce vrem noi"- afirma ei.

Organizatorii au rugamintea ca participantii sa se prezinte in tinuta retro.

Vor fi premiate mai multe categorii: vehiculul care a sosit din cel mai indepartat loc, cel mai vechi, cel mai frumos, cel mai urat etc. Dupa aceea vor avea loc concursuri de indemanare, cum ar fi schimbarea rapida a unei roti, iar in cele din urma ziua se termina cu discoteca retro, ca duminica pasionatii automobillelor din Europa de est sa se poata bucura de un program liber.

Cele mai vechi masini vor fi Trabantii 600, fabricate in anul 1963, dar putem vedea si Trabant tip limuzina sau decapotabil. De la Bordás Imre am aflat ca Trabantul este fascinant tocmai din cauza simplicitatii lui, iar decapotabilul nu a fost convertit ulterior dintr-un sedan, dar de fapt si acest tip de Trabant a fost produs.

Vor participa si masini din anii saptezeci, ARO, Dacia 1300 si Fiat 650. Tot ce ti-ai dorit cand ai fost copil, la tot ce ai lucrat de ani de zile si tot feluri de vehicule cu care ai calatorit in weekendul par sau impar.

Trabantul este un model de vehicul din Germania de Est, care a fost fabricat de VEB Sachsenring in Germania. Primul Trabant a iesit de pe banda de productie pe data de 7 noiembrie 1957, si a fost cea mai raspandita masina in Germania de Est, fiind exportata si in celelalte tari socialiste. Aceasta masina in doi timpi a devenit un simbol al patriei sale, din care au fost fabricate 3 096 099 de masini, multe din ele se deplaseaza pe drumuri si in zilele noastre.

Trabantul a fost primul vehicul din Republica Democrata Germana care a devenit un simbol al soselelor est-europene. Publicatiile mai vechi ale cartilor de specialitate auto l-au numit si vehicul "Pitic" pentru ca - potrivit unor conceptii gresite - acesta initial nu s-ar fi produs a fi o masina ci un motor acoperit.

Modele de Trabant:

P70 (1955-1959) Primul model produs in serie, are la baza modelul IFA F8. Au fost fabricate in total 36 786 bucati din acest model. Motor in doua timpi, racit cu apa, 690 ccm. Masina cu sasiu, pe sasiu a fost montata o caroserie din Duroplast pe scheletul de lemn, in compartimentul de pasageri si podeaua este facuta din lemn. A fost disponibil in mai multe versiuni: limuzina, combi, coupé - din acestea au fost fabricate un numar redus.

P50 (1957-1962) Este primul tip de Trabant, insa primele serii au purtat semnul si emblema AWZ
P50. Seria urmatoare a fost deja tip Trabant, semnul acestuia fiind litera S. Pe aceste serii inca nu exista bandou decorativ lateral, iar stergatorul de parbriz era pe dreapta. Dupa aceea au inceput fabricarea modelului cu bandou decorativ cu element curbat. Primele masini au fost vandute cu un pret de 8360 Marci in RDG. Din aceste modele s-au fabricat un total de 131 434 bucati.

500 (1960-1963)
Forma incercata si testata cu un singur bandou decorativ drept. Apar si primele versiuni combi, precum si asa-numitul model de camping, care dispunea de un acoperis culisant. Au fost cateva imbunatatiri si la motor.

600 (1963-1964)
 Seria 600 a primit un motor nou, mai mare cu 100 cm3. In exterior, singura schimbare a fost bandoul dublu pe partea laterala a masinii.

601 (1964-1989)
Aceasta serie a devenit cea mai cunoscuta si cu productia cea mai lunga. In total s-au fabricat 2 774 821 de bucati. Prima serie a fost proiectata de catre arhitecti cu bandou decorativ dar acest lucru nu s-a materializat. Mai tarziu , masina a suferit o multime de schimbari minore. Pe plan extern barele de protectie rotunde au fost schimbate cu unele rectangulare, stalpile subtiri au fost schimbati cu unii grosi, dar in cazul modelelor combi au ramas stalpii subtiri, placa frontala primeste un grilaj decorativ, manere din plastic, foi de cauciuc negre, janta cu mai multe gauri. Structural: sistem de franare cu circuit-dual, sasiu frontal nou, sistem electric de 6 V, aprindere electrica si alte extra-uri. Pana in 1989 aproape totul s-a schimbat la el. Din 601 s-a fabricat si asa-numitul Tramp, care a fost masina decapotabila, si a fost produsa initial pentru politia de frontiera.

1.1 (1989-1991)
Pentru a indeplini nevoile epocii s-a creat o serie in patru timpi. In punct de vedere tehnic a trecut printr-o reconstructie completa, cu exceptia suspensiei din spate. Motorul a fost inlocuit cu un motor mai mic tip Volkswagen Polo, care este un motor de 1043 cm³ in patru timpi. A devenit o masina cu schimbator de viteze, disc de frana in fata, jante cu noi diametre de divizare, noi bare de protectie din plastic, lumini de semnalizare in spate, panou de bord. Si din acesta a fost fabricat modelul Tramp, care a putut fi achizitionat si de cetatenii obisnuiti. Noutatea era insa Pick-up-ul, din care au fost produse doar doua in total. Din cele in patru timpi au fost fabricate 38 122 bucati in total. Si cel de-al 3 000 000 Trabant a fost fabricat in patru timpi.

Adresa paginii web: www.trabantklub.ro

Bordas Imre, e-mail: trabijagi@gmail.com tel: 0756 321137

Va dorim distractie placuta!

Cu stima,
Nagy Arpad

Reuniunea de Trabant
Reuniunea de Trabant
Cuvinte cheie:   

reuniunea de Trabant, programe organizate, turism, Transilvania, Secuime, weekend, oferte, reuninune al autovehiculelor, weekend, sejur, vacanta, concediu, rezervare, program